Jakie powinno być ciśnienie w letnich oponach?

Tematowi opon poświęca się sporo uwagi. Ich wymiana, ocena zużycia, właściwe przechowywanie – to wszystko wpływa na trwałość opon, a w konsekwencji na nasze bezpieczeństwo. Można jednak odnieść wrażenie, że w rozmaitych artykułach zdecydowanie mniej miejsca zajmuje kwestia utrzymywania odpowiedniego ciśnienia w kołach. Tymczasem jest to czynnik niezwykle istotny. Poniżej rozwiewamy wątpliwości związane z ciśnieniem w oponach letnich.

Pomoże nam ściąga

Przyjęte jest, że uniwersalna wartość ciśnienia w kołach to 2,2 bara. Dla większości samochodów będzie to poziom optymalny, zapewniający bezpieczną jazdę. Pamiętajmy jednak, że wiążące informacje w tej sprawie przekazał nam producent naszego samochodu. Znajdziemy je w instrukcji obsługi pojazdu. W niektórych modelach małą ściągę z odpowiednimi poziomami ciśnienia bez trudu odszukamy na którymś z elementów auta. Najbardziej typowe miejsca to: tabliczka znamionowa przymocowana do ościeżnicy drzwi, wewnętrzna strona klapki wlewu paliwa lub wnętrze klapy bagażnika. Wśród informacji zapisanych na oponach jest także wiadomość związana z ciśnieniem, ale w tym przypadku chodzi o maksymalne dopuszczalne napełnienie danej opony. Opona pasować będzie do wielu samochodów, a prawidłowe ciśnienie ściśle związane jest z rodzajem samochodu, którym się poruszamy. 

Różne czynniki

Od czego zależy właściwy poziom ciśnienia w oponach? W grę wchodzi kilka czynników, z których każdy jest istotny. Wszystko zależy od rozmiaru opony i obciążenia samochodu. Wspomniane wyżej tabliczki ze ściągawką zawierają dane dotyczące osobno opon znajdujących się z przodu auta, jak i tych umieszczonych na tylnych kołach. Zazwyczaj więcej powietrza powinny mieć koła „dźwigające” nad sobą silnik. W znakomitej większości przypadków będą to oczywiście koła przednie. Ta zasada nie zawsze obowiązuje w przypadku samochodów małych.

Większa czujność wskazana zimą

Dla opon letnich odpowiednie są wartości uniwersalne (wspomniane 2,2 bara) oraz wskazania producenta. To zimą powinniśmy częściej sprawdzać koła naszego samochodu. Dlaczego zimą? Sezonowe spadki temperatur (zwłaszcza te raptowne) jak poranne przymrozki, są w stanie obniżyć ciśnienie w oponach nawet o kilka procent.  Często zapominamy, że na optymalny poziom ciśnienia w oponach wpływa również temperatura otoczenia. Jeśli oczekujemy rychłego ochłodzenia, możemy dopompować koła o około 0,2 bara. Pamiętajmy, że sprawdzanie powietrza w oponach nie powinno odbywać się zaraz po jeździe. Z dokonaniem pomiaru warto odczekać mniej więcej pół godziny.

Dlaczego to ważne?

Pamiętajmy, że ciśnienie w oponach ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zbyt niskie ciśnienie może uszkadzać wewnętrzną strukturę opony i zwiększa opory toczenia, przez co nasz samochód zużywa więcej paliwa. Z kolei za wysokie ciśnienie znacząco skraca żywotność bieżnika i potęguje ryzyko uszkodzenia gumy w przypadku wpadnięcia w dziurę. Tak naprawdę nie jest ważne, jakich opon używamy. Zarówno opony chińskie Sailun jak opony terenowe Sailun wymagają dbałości takiej samej jak ogumienie produkcji polskiej czy francuskiej.

Redakcja dobrecechy.pl