Nr 45 – Dobre Cechy Krakowa w Budżecie Obywatelskim Miasta Krakowa 2014

Drodzy Czytelnicy!

Spróbowaliśmy i się udało! Zgłosiliśmy nasz pomysł do Budżetu Obywatelskiego, który po raz pierwszy zorganizowały władze Miasta Krakowa. Czym jest Budżet Obywatelski? „Budżet obywatelski jest mechanizmem partycypacji obywatelskiej – narzędziem umożliwiającym mieszkańcom faktyczne współdecydowanie o wydatkowaniu części środków z lokalnego budżetu.” Otóż to. Nasz projekt przeszedł póki co weryfikację merytoryczną i został dopuszczony do głosowania mieszkańców. I tu pojawiacie się Wy, w których pokładamy nadzieję:)

Dlaczego warto zagłosować?

Projekt „Dobre Cechy Krakowa. Po co miastu rzemieślnicy?” składa się z publikacji książki, organizacji wystawy, cyklu wydarzeń edukacyjnych oraz udoskonalenia strony internetowej www.dobrecechy.pl. Zakłada on popularyzację wśród potencjalnych klientów krakowskich zakładów rzemieślniczych oraz punktów handlowo-usługowych z tradycjami. Jego celem jest zwrócenie uwagi mieszkańców Krakowa, że kwestie codziennych wyborów konsumenckich mają rzeczywiste przełożenie na kondycję miejsc objętych projektem.

Szczegółowy plan działań znajdziesz poniżej – – – – >

Jak zagłosować?

Szczegółową instrukcję jak głosować znajdziecie tutaj. Głosować mogą mieszkańcy, którzy w dniu głosowania ukończyli 16 rok życia. Głosować będzie można na dwa sposoby: przez zakładkę na stronie www.budzet.krakow.pl bądź osobiście w lokalu wyborczym. Wykaz lokali jest dostępny na stronach BIP-u (a dokładnie tutaj) i Budżetu Obywatelskiego. Nasz projekt znajdziecie na liście projektów ogólnomiejskich pod numerem 45.

Pomóż wypromować nasz projekt

Wierzymy, że najwięcej można osiągnąć pocztą pantoflową, rozmawiając o naszym pomyśle. Spróbujmy zrobić to wspólnie! Opowiedz choć jednej osobie o tym, co robimy i pokaż jej, jak łatwo można oddać głos w słusznej sprawie. Możesz też pobrać nasz afisz reklamowy (tutaj: afisz Dobre Cechy), wydrukować go i powiesić gdzie uznasz za stosowne: we własnej kuchni, na klatce schodowej, na uczelni albo w pokoju socjalnym w miejscu pracy. W miarę naszych możliwości będziemy drukować plakaty i wyruszymy w miasto, by dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Szczegółowy plan działań

Projekt obejmuje różne rodzaje działań, których oś stanowi wystawa fotografii i publikacja, zbierające portrety wybranych krakowskich zakładów rzemieślniczych i usługowo-handlowych. Na czas wystawy zaplanowano cykl wydarzeń towarzyszących, dedykowanych szerokiej publiczności. Ponadto, konieczne jest usprawnienie działania strony internetowej www.dobrecechy.pl, informującej o krakowskich zakładach rzemieślniczych oraz punktach handlowo-usługowych z tradycjami.

1. Na wystawie zostaną zaprezentowane zdjęcia Moniki Chrabąszcz przedstawiające krakowskich rzemieślników oraz ich zakłady.

2. Integralną część projektu, a zwłaszcza wystawy, stanowi publikacja książkowa. Składają się na nią portrety wybranych krakowskich zakładów rzemieślniczych i usługowo-handlowych z tradycjami: teksty Jadwigi Zając oraz fotografie Moniki Chrabąszcz. Publikację wzbogaci rozdział poświęcony kulturoznawczej diagnozie sytuacji prezentowanych miejsc.

3. W czasie trwania projektu zrealizowany zostanie cykl spotkań o bardzo różnorodnym charakterze:

a) Warsztaty w przestrzeni wystawy, w czasie których rzemieślnicy zaprezentują swój fach (część warsztatów skierowana będzie do dzieci z krakowskich szkół).
b) Spotkania z rzemieślnikami w ich zakładach – zapoznanie uczestników z warsztatem pracy, umożliwienie kontaktu z materiałem.
c) Gra miejska tropem krakowskich zakładów rzemieślniczych i małych punktów usługowych.
d) Konkurs fotograficzny – goście wystawy zostaną zaproszeni do współtworzenia galerii krakowskich rzemieślników. Na wernisażu wystawy zawiśnie pusta rama, w której co tydzień będą prezentowane najlepsze z nadesłanych zdjęć.

4. Stworzenie interaktywnej mapy na stronie internetowej „Dobre Cechy”, która w prosty sposób informowałaby o specyficznych usługach oferowanych w Krakowie. Ponadto, zróżnicowane treści na stronie internetowej, tak by różne grupy użytkowników dotarły
w łatwy sposób do pożądanej informacji, zależnie od potrzeb i kompetencji.

– – – – – – – – – – – – – – –

Skąd ten pomysł?

Stowarzyszenie „Dobre Cechy” istnieje od marca 2014 roku, jednak działa już od półtora roku, dotychczas koncentrując się na prowadzeniu strony www.dobrecechy.pl. Na jego łamach prezentowani są krakowscy rzemieślnicy oraz długo istniejące punkty handlowo-usługowe. Głównym celem Stowarzyszenia jest zmiana w społecznym postrzeganiu rzemiosła jako swoistego „skansenu”, zaktywizowanie samego środowiska rzemieślników oraz popularyzacja ich zawodów. Prezentacji miejsc towarzyszy bogaty materiał fotograficzny. Ponadto autorzy starają się zarysować problematykę funkcjonowania tych miejsc w kontekście społeczno-ekonomicznym.
W Stowarzyszeniu działają młodzi ludzie związani z szeroko pojętą kulturą: muzealnicy, etnolodzy, socjologowie, fotograficy oraz graficy. W ich gronie są osoby realizujące projekty dofinansowane przez Urząd Miasta Krakowa; muzealnicy doświadczeni w organizacji wystaw; redaktorzy i animatorzy kultury.

 

afisz_dc do wpisu